keskiviikko 17. kesäkuuta 2026

𝐏𝐀𝐋𝐀 Aamupalaa

= Pientä Arjen Luksusta: Annos Aamupalaa

Aikana jolloin en ollut vielä edes aloittanut blogia, haaveilin paloittelusta. En siis sellaisesta paloittelusta, jota tapahtuu puolenyön jälkeisten elokuvien kauhukohtauksissa, vaan ihan vain luetteloinnista, jossa kävisin läpi kaikki Pienet Arjen Luksukseni. Olen listaihmisiä, joten pelkästään tällaisten asioiden ylös merkitseminen ja niille kiitollisuuden osoittaminen tuottaa erityisen hyvää mieltä.

Koska arki alkaa aina aamusta, on PALA-sarjakin loogista aloittaa aamupalasta. Onhan se monesti päivän lempiateriani, vaikka en ihan ymmärräkään miksi. Ehkä se on tullut verenperintönä isäni kautta, sillä en muista äitini koskaan valmistaneen kaurapuuroa. Kaikenlaisia muita puuroja meillä kyllä oli; riisipuuroa, ohrapuuroa, mannapuuroa, puolukkapuuroa ja jopa suklaapuuroa, mutta kaurapuuroa taisi vain isäni syödä aamuyön hiljaisina tunteina.

Samalla kun rakkauteni puuroa kohtaan on kasvanut, niin myös puuro itsessäänkin on runsastunut. Aluksi se oli vain kaurapuuroa voisilmällä, mutta nykyään se sisältää raejuustoa, siemeniä, pähkinöitä ja marjoja. Myös kaurahiutaleet ovat vaihtuneet kauraleseisiin, sillä niistä valmistettu puuro on mielestäni samettisempaa kuin tavallinen, sisältäen silti verraten enemmän kuitua. Koska leseitä annostellaan vähemmän kuin hiutaleita, tulee se myös hieman halvemmaksi kuin tavallinen kaurapuuroannos. Hinta ei kuitenkaan ole tällä aterialla pienimmässäkään mielessä, sillä kyseessä on joka-aamuinen elämykseni:

Puuroannos (1 hlö) 
kauralese0,06€
raejuusto0,28€
siemenet0,11€
pähkinät0,13€
marjat0,56€
maito0,11€
yhteensä1,25€

Aloitan puuron teon keittämällä neljä desiä vettä. Kun vesi kiehuu, lisään puoli teelusikallista suolaa ja puolitoista desiä kauraleseitä. Sekoitan puuron tasaiseksi ja annan sen hetken porista kannen alla. Sillä välin jauhan morttelissa teelusikallisen pellavansiemeniä ja toisen samanlaisen seesaminsiemeniä. Kun puuro on lopettanut kiehumisen, lisään siemenrouheen sekä viidenneksen raejuustopurkista. Huuhdon morttelin vedellä, kaadan huuhteluveden puuron sekaan ja lisään pari teelusikallista chia-siemeniä. Puuron hautuessa keitän teeveden ja murennan valmiiksi kymmenen cashewpähkinän puolikasta, viisi mantelia sekä yhden saksanpähkinän. 

Kun puuro on valmista, kaadan siitä puolet omaan kulhooni. Päälle ripottelen puolet pähkinärouheesta ja ehkä ruokalusikallisen siemenseosta, joka sisältää auringonkukan-, kurpitsan-, pinjan- ja hampunsiemeniä. Lisäksi kaadan vajaan desin marjaseosta, joka viime aikoina ollut kotimaista mansikkaa, mustaherukkaa ja metsämustikkaa. Marjojen päälle laitan vielä teelusikallisen sokeria, sillä haluan puuroni olevan ennen kaikkea nautinto. 

Juon puuron kanssa lasillisen puoliksi vedellä laimennettua vanhanajan täysmaitoa. Se on oleellinen osa aamupalaani, sillä se saa kauran maistumaan kermaisemmalta, mutta se myös pehmentää marjojen hapokkuutta. Täysmaito tosin nostattaa aterian tyydyttyneen rasvan määräksi neljä grammaa, mutta ainakaan tässä elämänvaiheessa ole huolissani kovista rasvoista:

Ravintoarvo (400 kcal)
hiilihydraatti 34g
proteiini20g
rasva18g
kuitu9g
suola2g

Ennen ruokailua asettelen puurolautasen, maitolasin, teemukin sekä päivän vitamiinit tarjottimelle, sillä se luo aivan kuin juhlavan kehyksen aterialleni. Mielestäni kaikki myös maistuu hieman paremmalta tarjottimelle aseteltuna — jopa kouluruoka! Etenkin näin kesäisin vien aamupalan parvekkeelle ja nautin ulkona syömisen ylellisyydestä, joka on saatavilla meille suomalaisille vain pienen osan vuodesta. Mutta tapahtuipa syöminen ulkona, sohvalla tai keittiön pöydän ääressä, on tämä ateria vuoden ympäri aamupäivieni luksus


#pala   #ruoka   #arki   #minä   #laskelma

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti