keskiviikko 24. kesäkuuta 2026

Tänä kesänä elän


Ihanaa kesää! Vaikka en olekaan mikään juhannuksen juhlistaja, mielestäni kesäpäivänseisauksesta alkaa varsinainen kesä. Toki niille, joilla lasi on aina puoliksi tyhjä, on tämäkin ajankohta vain muistutus siitä, että matka kohti pimeää ja kylmää talvea on jo alkanut.

SuomiAreena on ainakin meille porilaisille varma kesän merkki, ja siellä käymisestä onkin muodostunut jokavuotinen perinne. Kun kaikki tapahtumat on julkistettu, on hauska koota mieluisia kokonaisuuksia sadoista eri vaihtoehdoista! Tänä vuonna suunnitelmat menivät niiden suhteen kuitenkin hieman uusiksi, sillä työllistymissuunnitelman päivitys sattui osumaan juuri samalle hetkelle, kun meneillään olisi ollut keskustelu lempiaiheestani: ravitsemuksellisesta tasa-arvosta. Onneksi kuitenkin pääsin seuraamaan ajatustenvaihtoa luovuudesta kasvun moottorina. Lisälohtua toi myös osallistuminen erilaiseen mingleen, jonka yhteydessä tarjoiltiin ilmainen keittolounas ja herkullinen jälkiruokamunkki.

Tämän kesän suunnitelmat olivat ensimmäisen kerran mielessä jo puoli vuotta sitten, kun sain mieheltäni joululahjaksi festariliput. Kiljahdin onnesta kuullessani, että lempibändini on tulossa Suomeen! Edellisen kerran olin menossa heidän keikalleen kymmenen vuotta sitten, mutta tapahtuma peruuntui samana päivänä. Asia on jäänyt vaivaamaan vuosiksi, ja siitä syystä olen lähes joka kevät tarkistanut, milloin he mahdollisesti palaisivat. Ja tänä kesänä se vihdoin tapahtuu! 

Muitakin festareita olen lisännyt kalenteriini, mutta lähinnä vain hengittääkseni niiden tunnelmaa. Lippujen hinnat ovat kovin suolaisia, mutta onneksi täällä on ainakin Jazzien aikoihin myös ilmaisia tapahtumia. Niiden sijaintikin on sopivasti joen varressa, joten parhaimmillaan samalla reissulla saa sekä kulttuurisen elämyksen että virkistävän rantapäivän.

Yhden aivan ultimaattisen päivän rannalla ajattelin viettää Yyterissä. Olen päättänyt haastaa itseäni pyöräilemällä parikymmentä kilometriä suuntaansa — enkä pelkästään säästääkseni bussilippujen verran rahaa. Se olisi upea saavutus itselleni, sillä pisimmät yhtämittaiset pyöräilymatkani ovat olleet yksinumeroisia.

Suunnitelmissa on ollut myös viettää pari yötä leirintäalueella. Hankin muutama vuosi sitten hetken mielijohteesta puoli-ilmaisen teltan, ja se onkin ollut viime vuotta lukuun ottamatta joka kesä käytössä. Nyt olisikin jo korkea aika saada ulkoilutettua telttaa — ja miksei samalla myös tätä kaupunkilaiskehoakin.

Kolmenkymmenen kohdan kesän kohokohdat
☑ käydä SuomiAreenalla☐ opetella uusi resepti
☐ mennä Provinssiin☐ ostaa jäätelö kioskilta
☑ vierailla museossa ☐ syödä mansikoita
☑ nähdä teatteriesitys☐ paahtaa vaahtokarkkeja
☐ kokea ilmaiskonsertti☑ käydä piknikillä
☐ mennä elokuviin☑ lukea kesäinen kirja
☐ käydä kirjastoautossa☐ tehdä ristikoita rannalla
☐ pyöräillä Yyteriin☐ ottaa aurinkoa
☐ kahlata Munakariin☐ uida luonnonvesissä
☐ meloa kajakilla☐ pelata mölkkyä
☐ lenkkeillä sateessa☐ viettää yö teltassa
☐ juosta 9 km ulkoilureitti          ☐ käydä hotelliaamupalalla
☐ pelata padelia☐ lainata kirjastosta lautapeli
☐ hyppiä ruutua☐ valvoa auringonnousuun
☐ hypätä laskuvarjolla☐ katsoa kaikki Metsolat

Haaveissa on ollut myös päiväreissu Tampereelle. Olisi virkistävää saada uusi museokokemus tai käydä vaikka paikallisessa irtokarkkitaivaassa! Kuitenkin tuon aiemman listan toteutuessa en olisi edes harmissani, vaikka jotain unelmoitavaa jäisi seuraavallekin kesälle. Ja olenhan jo saanut sammutettua kulttuurinnälkääni, sillä viime viikolla järjestettiin Maksa mitä haluat -päivä! Yhdellä eurolla tutustuin Satakunnan museossa viikinkiaikaan ja suuntasin sen jälkeen seuraamaan improvisaatioteatteria.

Juhliakin on luvassa, sillä järjestän ystävälleni Muumiteemaiset syntymäpäiväjuhlat. Olen jo suunnitellut erilaisia pelejä sekä yli 20-osaisen jäätelöbuffetin, johon jokainen Muumilaakson asukas tuo oman nimikkolisukkeen. Aion pukeutua Viljonkaksi, sillä meitä yhdistää ulkoisten ominaisuuksien lisäksi myös tunnollisuus, herkkyys ja tarve hallita kaaosta.

Omaa vuosipäivääni juhlin venetsialaisina. Silloin aion pukeutua Vapaudenpatsaaksi, sillä kaapissa sattuu olemaan mintunvärinen lakanakangas vailla käyttötarkoitusta. Illan vetonaulana tulee olemaan newyorkilainen hodarikoju, jota varten pakkasessa on jo vapusta asti odottanut yli sata tarjousnakkia. Erilaisia pelejä tulee olemaan yhtä monta kuin tähtilipussa on raitoja, kuten Jeopardya, baseballia sekä piirakansyöntikilpailua. 

Todennäköisesti elämäni ikimuistoisimman syntymäpäivälahjan tulen saamaan jo edesmenneeltä veljeltäni. Summa, jonka olisin saanut perinnöksi, tulee menemään laskuvarjohyppyyn. Kokemus tulee samalla muistuttamaan elämän hetkellisyydestä, mutta myös siitä, että elämän tarjoamiin hetkiin pitäisi myös tarttua. Ja niin aion tehdäkin, sillä tänä kesänä minä elän


#tavoite   #juhla   #viihde   #minä  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti